Sivut

torstai 30. huhtikuuta 2020

MitÀ kaikkea kannattaa automatisoida?



Piipahdin toistamiseenkin Sakon sohvalla. Keskustelimme puolisen tuntia automaatiosta ja siitÀ mitÀ kaikkea lopulta kannattaa automatisoida ylipÀÀtÀÀn, sivuttiin vÀhÀn kulttuuriasioitakin, liittyen myyntiin ja markkinointiin.

Markkinoinnin automaatio

Etenkin markkinoinnin automaatio on ollut todella suosittu ilmiö viimeisten vuosien aikana, mutta kuten keskustelustamme kÀy ilmi, parhaat kÀytÀnnöt hakevat vielÀ muotoaan. Samoin myynnin ja markkinoinnin yhteistoiminta on paikoin hukassa.

Kumpaa automaatiolla kannattaa yrittÀÀ parantaa ja miten? EntÀ tekoÀly?

Voiko luovaa työtĂ€ automatisoida? 

TekoÀly luo jo esimerkiksi varsin mallikkaita sÀvellyksiÀ. Hankalammat kontekstiin sidoksissa olevat asiat, kuten vaikkapa markkinoinnillinen teksti tietyssÀ kulttuuriympÀristössÀ, on kuitenkin vielÀ toistaiseksi ihmisten alaa.

EntÀ erilaiset rutiini- ja tarkastustehtÀvÀt?

Joitakin rutiinitehtÀviÀ on ymmÀrretty ja pystytty automatisoimaan jo melko pitkÀÀn, mutta sillÀkin puolella on tekemistÀ vielÀ todella paljon.

Esimerkiksi juuri tÀtÀ blogia sponsoroivan Acubizin matkalaskujÀrjestelmÀ nimenomaisesti automatisoi valtaosan matkalaskuprosessista, joka useimmilla yrityksillÀ on varsin hidas, raskas ja vaivalloinen.

Melko tyypillistÀ on esimerkiksi se, ettÀ matkalaskuprosessi on muodostettu yksinkertaisesti vain digitoimalla paperinen matkalaskuprosessi. Silloin lopputuloksena on se, ettei digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia hyödynnetÀ kokonaisvaltaisesti.

Numeraalisten raporttien tuottaminen automaation avulla on esimerkiksi nykytekniikalla jo varsin helppoa. LisÀksi monenlaiset tarkastutehtÀvÀt sopivat tarkoille, vÀsymÀttömille ja herpaantumattomille boteille todella hyvin.

InhimillistÀ kontaktia ei kuitenkaan voi automatisoida

MikÀÀn ei kuitenkaan korvaa aitoa inhimillistÀ vuorovaikutusta silloin kun sille on todella paikkansa. Inhimillinen kanssakÀyminen rakentaa luottamusta paljon tehokkaammin kuin mikÀÀn tekoÀlyratkaisu.

Erilaisten automaatioiden avulla on kuitenkin mahdollista sÀÀstÀÀ ihmistyöaikaa asioissa, joihin ihmistÀ ei tarvita, jolloin tuo sÀÀstetty aika voidaan siirtÀÀ esimerkiksi vuorovaikutusta vaativiin toimiin.

NÀin ollen automaatio ei suinkaan ole (oikein kÀytettynÀ) inhimillisen vuorovaikutuksen tappaja, vaan parhaassa tapauksessa sen lisÀÀjÀ.

MitĂ€ mieltĂ€ sinĂ€ olet? 

JÀtÀ kommenttisi aiheesta. MitÀ mieltÀ olet automaatiosta ja mitÀ asioita ja prosesseja itse olet työssÀsi tai sen ulkopuolella automatisoinut?

Ei kommentteja :

LÀhetÀ kommentti

JÀtÀhÀn merkkikÀynnistÀsi :)